In Alimentatie

 

Actiunea de a manca poate fi de doua tipuri: mancat emotional si mancatul rational (constient). Una este caracterizata de dependenta,  de pofta lipsita de control, iar cealalta de nevoie si constientizare, de nevoie reala a organismului. Intre senzatia de foame si cea de satietate, avem stimuli care ne ajuta sa sitim daca avem sau nu nevoie sa ne alimentam. Ce poate deturna totusi asta?

 

Dependenta emotionala fata de mancare, ne duce in punctul in care suntem controlati de pofte, fiind lipsiti de puterea de a stapani poftele sau, mai rau, sa nici nu fim constienti de ele.  Mancatul emotional este rezultatul suferintei emotionale, si una dintre cele mai des intalnite cauze ale obezitatii.

Mancatul constient te ajuta sa iti dezvolti constiinta in privinta obiceiurilor  alimentare:

  • sa fii capabil sa alegi cantitatile;
  • orele si mai ales calitatea meselor.

Studiile arata ca 75% din mancarea consumata in exces  este datorata emotionalului

Aceasta alimentatie pe fond emotional, creaza un cerc vicios in care suntem prinsi. De exemplu, in cazul in care ne-am hotarat sa ne schimbam stilul de viata alimentar, apare o situatie care ne tulbura emotional (o cearta / discutie cu cineva, o nereusita pe un anume plan, o despartire). Daca suferi de aceasta dependenta emotionala, te vei refugia in mancare, dupa care va aparea sentimentul de frustrare vizavi de faptul ca ai acumulat kilograme in plus, sau pur si simplu ca nu te-ai tinut de planul tau.

 

Mancatul emotional ne poate pacali. El poate confunda foarte usor cu mancatul rational, insa sunt cateva aspecte care le fac sa se distinga.

 

Diferenta dintre mancatul emotional si cel constient:

 

  • Mancatul emotional nu apare ca o senzatie progresiva, apare brusc si este foarte puternica, nu poti sa o mai amani. In schimb, nevoia constienta de hrana apare doar atunci cand nu ai mancat de o perioada lunga de timp;
  • Mancatul emotional da sensazia de pofta de anumite alimente – in special bogate in zaharuri, fast-food-uri sau diverse alimente nesanatoase. In schimb, daca vorbim despre mancatul rational, senzatia este ca ai manca aproape orice fel de aliment, iti este pofta inclusiv de salate, fructe sau alimente care nu au arome artificiale;
  • Mancam fara sa ne mai dam seama de cantitate si calitate – emotional poti manca o cutie intreaga de ciocolata, o tableta de ciocolata, fara sa te gandesti macar, pare un act irational. Cel rational este cand esti constient, calm, ai grija la cantitati si la alegerea alimentelor dpdv al nevoilor;
  • Mancatul emotional nu iti da senzatia de satietate – simti ca ai manca incontinuu, nu te mai poti opri. Mancatul rational iti transmite senzatia de satietate, imediat ce stomacul este plin;
  • Mancatul emotional „nu sta” in stomac – in loc de zgomotele produse de stomac atunci cand iti este foame, mancatul emotional este acea senzatie de nestapanit, condusa de gusturi, arome si mirosuri resimtite (element de care profita marile lanturi de fast-food-uri, eliberand mirosuri din interiorul bucatariilor / cuptoarelor)

 

 

  • Una dintre cele mai rele aspecte ale mancatului emotional, alaturi de kilogramle in plus, este invinovatirea, rusine si regretul. De ce este atat de nociv? Pentru ca auto-critica indeparteaza puterea noastra de a scapa de obiceiurile proaste. Voi vorbi intr-un articol despre asta, insa vreau totusi sa iti spun cateva cuvinte – cand ne criticam, ca rol de protectie impotriva emotiei negative traite in urma criticii, subconstientul nostru intrerupe filtrul ratiunii, astfel incat noi nu mai constientizam greseala si o facem si a doua oara. Daca accepti ca ai fost vulnerabil, vei fi capabil, exercitiu dupa exercitiu, sa observi INAINTE de a gresi din nou.

 

 

 

Iata care sunt metodele prin care combati mancatul emotional:

1.Observarea si intelegerea:  cum rezolvam o problema, daca nu stim ca o avem?

 

Ca sa iti dai seama daca mananci emotional,  raspunde-ti tie la urmatoarele intrebari:

Mananc mai mult cand simt ca sunt stresat ?

Mananc cand nu imi este foame sau cand sunt satul?

Mananc ca sa ma simt mai bine? (depresia, plictiseala, singuratatea, supararea cronica, frustrarea, nervozitatea, stresul, problemele legate de relatiile interumane si subestimarea pot duce la mancatul in exces si ingrasarea nedorita)

Ma recompensez cu mancare?

Simt ca atunci cand lucrez ceva sau invat vreau sa rontai ceva?

 

 

De ce este importanta observarea?

Mancatul emotional este caracerizat tocmai prin lipsa de observare, de constientizare.

Pofta te compleseaste si brusc te trezesti ca ai mancat o cantitate foarte mare de inghetata, ciocolata, biscuiti, etc. In momentul in care reusesti sa te observi si sa iti dai 5 minute in a-ti pune cateva intrebari, sansele ca pofta compulsiva sa treaca sunt foarte mari. Intreaba-te fara sa te critici “Imi este cu adevarat foame?” – daca da, atunci gandeste-te cat de foame iti este si ce ai putea sa mananci pentru a fi de calitate, sanatos.

Daca raspunsul este “nu”, gandeste-te la ce simti de fapt si fa ceva in sensul acela, echilibreaza balanta emotionala.

 

2.Nu mai fi perfectionist:

este capcana in care personal am cazut adesea. Daca intr-o anume situatia din zi mancam ceva ce consideram nesanatos sau hipercaloric, incepeam sa mananc foarte mult pe pricipiul “oricum am calcat stramb, macar sa stiu o treaba”. O masa nu face diferenta, nu te vei ingrasa de la ea, cu conditia sa ramana doar una. Asa ca, daca ti se intampla sa ai slabiciuni, este firesc, esti om, nu te lasa vulnerabil in fata urmatoarei tentatii 🙂

 

3. Opreste-te si cere ajutor:

a cere ajutor cuiva nu este un semn de slabiciune, dimpotriva – este un semn ca iti pasa de sanatatea ta fizica si emotionala.  Un psihoterapeut sau un coach te poate ajuta si poate identifica cauzele emotiilor tale. Coach-ul te poate indruma, incuraja si monitoriza pe intreg procesul tau, pana cand a trai sanatatos va devenit un stil de viata.

 

 

Urmatorul pas este sa identifici  momentele cand apare gandul de a inlocui o stare psihica negativa, cu mancarea. Poti face asta gandindu-te pur si simplu cand  ti se intampla sa simti nevoia sa mananci, doar pentru a te simti mai bine psihic,  sau noteaza-ti intr-un jurnal: ce mananci, care sunt momentele, cand mananci necontrolat (in timpul serviciului, cand am o discutie conflictuala, cand sunt in timpul cursului, cand ma plictisesc etc.);  notezi intensitatea emotiei pe o scara de la 1 la 10 (unde 10 reprezinta o emotie foarte puternica), momentul in care se intampla (predominant in cursul saptamanii, in weekend, in prima parte a zilei, la birou, etc.), ce alimente consumi cand apare aceasta emotie?

 

Acceptarea – odata ce ai identificat emotia si momentul predominant cand te compleseste, accept-o si traieste-o. Actiunea de a observa este cel mai puternic instrument de dezvoltare personala. Treci prin ea, experimenteaz-o, iar cu fiecare exercitiu, mintea ta va evolua, va fi capabila sa le gestioneze. Fuga de emotie duce la pe de o parte la cresterea intensitatii, iar pe de alta parte, la cresterea frecventei cu care apare. Data viitoare cand va veni pofta  puternica de a manca, fa o pauza de cateva minute si observa-ti emotia – concentreaza-te pe ce simti, de unde vine, cine a cauzat-o si ce impact are asupra ta. Incepe cu timp scurt in care faci asta, pe care il vei mari progresiv.

 

Gaseste o alta modalitate de a-ti hrani emotiile – daca acest obicei exista de mai mult timp, reactia este de a repeta comportamentul. Obiceiurile nu sunt anulate, ci sunt inlocuite cu alte obiceiuri. Daca am invat sa ne observam emotiile si sa le acceptam, hai sa inlocuim si obiceiurile – daca te cuprinde o stare de singuratate, de ce nu suni un prieten, persoana iubita, un membru din familie; daca te simti trist fa un exercitiu fizic (plimbare, alergare usoara – nivelul cortizonului, „hormonul stresului” scade, se secreta endorfine „hormonii fericirii”);

 

daca te simti obosit, fa o baie fierbinte, uita-te la un film, fa un masaj, asculta muzica. Mancatul nu ne aduce partenerul inapoi, iar tristetea nu dispare cu ajutorul mancare – dimpotriva, frustrarea kg in plus ne va coplesi si mai tare. Noi suntem singurii responsabili ai fericirii noastre, asa ca, ne intrebam : „ce pot face acum pentru a ma simti bine?”

 

4.Nu exista scuze!

Avem tendinta sa ne scuzam ca nu este momentul potrivit – am o perioada stresanta, trec printr-o situatie mai dificila acum si nu ma pot concentra pe asta. Haide sa ne gandim care este certitudinea ca dupa aceasta perioada totul va fi lin si lipsit de evenimente. Situatiile de urgenta, deadline-uri, schimbarile majore, vremurile bune sau rele fac parte din ciclul fiersc al vietii si nu au legatura cu felul in care ne alimentam. Puterea de a le gestiona este in nou, iar sanatatea este cea mai de pret.

 

5.Aplica noile obiceiuri

Atunci cand esti odihnit, relaxat si ai o stare de implinire, vei putea sa treci mai repede prin situatiile vietii. Oboseala, nervozitatea, epuizarea, te fac vulnerabil in fata tentatiilor, asa ca ai grija sa eviti astfel de situatii.  Odineste-te si incarca-te cu energie din crearea situatiilor placute. Fa miscare, stai cu familia si prietenii, activitatea sociala iti da o stare de bine si te energizeaza si iti distrage atentia de la situatile care te deturneaza de la drumul tau.

 

In privinta trairilor emotionale suntem unicii responsabili legat de gestionarea lor. Daca in privinta alimentatiei si sportului ne putem hrani cu incurajari si sustineri, emotiile pot fi controlate doar de noi prin exercitiu, intoarcere a privirii catre propriul nostru suflet.

Tu te confrunti cu mancatul emotional? lasa-mi un comentariu mai jos 🙂

Recent Posts

Lăsați un comentariu

Start typing and press Enter to search